Thursday, June 18, 2009

H1N1 - penyakit berjangkit?ptuih...

penyakit berjangkit ni memang satu penyakit yang membimbangkan semua orang terutama sekali kepada ibu bapa seperti aku. ye la...kalau jangkit kat kita yang dah besar panjang ni ok lagi sebab dah pandai jaga diri. kalau kena kat anak-anak kita yang masih kecil macamana!?kita bukan tau kehendak anak-anak kecil ini dengan segera. yang mereka tau cuma menangis dan terus menangis. kena anak aku yang sulung ok lagi la sebab dah boleh menutur beberapa perkataan walaupun tak berapa jelas tapi bila diulang berkali-kali paham juga apa yang diingini. belom pernah lagi aku dengar Abqary menangis sambil nyanyi lagu wonderpet. "kamnyi nyatang..kamnyi nyatang..pe nyang penting..kenyenyame.."

**************************************************************************************

pada entry yang lepas aku ada beritahu kat korang semua yang Abqary di masukkan ke hospital SJMC kerana jangkitan kuman bawah kulit. 2 hari juga Abqary di tahan di hospital. tengok bil dia je leh buat aku tergaru-garu kepala yang tak gatal. nasib baik insuran cover. itu pun kena keluar duit sendiri sikit untuk fees yang insuran tak cover. yang penting Abqary sehat seperti sediakala. kelmarin masa ke shah alam untuk membawa pulang Abqary aku sempat menghantar adiknya Aqil untuk diperiksa di hospital yang sama. doktor itu bagitahu yang tumbersaran Aqil ini delayed - bermaksud tumbersaran nya tak seiring dengan keadaan fizikal. dia menasihatkan Aqil menjalani rawatan fisioterapi dan mengambil ujian MRI. aku diam sebentar. doktor itu seperti memahami bila melihat air muka aku yang berubah.

"rawatan MRI (brain scan) itu dalam lingkungan RM1200 - Rm1400. awak fikirla..asyik kerja cari duit sahaja tetapi kesihatan anak harus diutamakan." dengan slang india kasta tinggi.

aku renung anak mata doktor itu dalam-dalam dengan harapan dia dapat membaca fikiran aku. ibu dan bapa mana yang tak nak anak-anak mereka sehat dan normal seperti anak-anak yang lain. begitu juga dengan aku. ikutkan sejarah kesihatan anak aku yang sorang ni memang menyedihkan. kalau boleh pindahkan penyakit nya ini aku orang pertama yang menawarkan diri. anak menjadi keutamaan. tanpa berfikir 3 kali aku bersetuju menjalani rawatan untuk Aqil selasa ini. apa nak jadi, jadi la.

sepanjang perjalanan pulang ke rengit malam semalam, mak dan mak mentua aku tak henti-henti beri semangat. duit boleh cari. kesihatan anak tu penting. ya...memang betul. kesihatan anak tu lagi penting dari segalanya. mereka la penyambung zuriat dan keturunan aku. mereka juga penghibur hati aku bila aku penat pulang bekerja. mereka anak murid aku yang pertama dalam mengajar mereka panduan agama,erti kehidupan dan teknik menangkap gambar.



siapa yang rasa nak tukar bodykit Coure L7 limitid edition, seat Gino kotak-kotak hitam, stereng Gino dan sepotrim champion boleh hubungi aku. harga boleh dirunding.



gambar tahun 2006. sepotrim tu da jual. ganti sepot rim di bawah.

sepotrim champion








moral: sediakan tabung untuk masa hadapan.

3 comments:

  1. dugaan untuk setiap ibu bapa kot...
    (ckp je sebab sue masih lum dpt title bini/ibu lagi, jgn marah ye abg leng)...
    kuatkan semangat ye bang...

    ReplyDelete
  2. bila dah turn jadi bapak, itu lah agaknya yang dirasa yek leng?

    susah jugak rupanya jadi bapak ni, boleh tak tidur malam dibuatnya. apa pun selamat hari bapa. lama dah kita berborak2 ni.

    ReplyDelete
  3. kate abby pun kacap-kacap-kacap..buleh spasing mlm minggu..kempien tu...kekeke....

    ReplyDelete